| Linkblock
| |
|
|
Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum
Nederlands Forum » » Thema: Chiptuning SLK 230 ervaring? |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| Geschrieben am 16.07.2005 um 20:06 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von SLKram am 16.07.2005 um 20:13 Uhr ]
Heeft iemand ervaring met chiptuning van de SLK's?
Heb wat rond gekeken op internet, zie veel bedrijven met even zoveel verschillende prijzen.
van rond 1000 euro tot kleine 3000 euro.
één van de voorbeelden http://www.hs-elektronik.com/datenblatt-n/mercedes-slk230k-193ps-280nm.html
Was me wel opgevallen dat alle kompressor motoren van Mercedes relatief een stuk duurder zijn om te chiptune.
De reden is me nog niet helemaal duidelijk.
Overigens voor dat ik het zou laten doen, zou ik graag eerst een check van de huidige situatie willen laten doen (weet nog niet waar en bij wie).
Ik heb n.l. het idee dat ik niet alle pk's nu gebruik.
De motor loopt opzich erg goed, ik mis alleen wat vermogen.
van 0 tot 100 in krap 10 sec (dat moet toch beter kunnen?)
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Grtjes en Zwaai zwaai
Andre
--
SLK 230 03-1998 88000km Fabrieks Full option automaat | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an SLKram Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 16.07.2005 um 22:41 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von groenteboer am 17.07.2005 um 01:30 Uhr ]
SLKram schrieb:
<font color='#AB2929'>[ Beitrag wurde zuletzt editiert von SLKram am 16.07.2005 um 20:13 Uhr ]</font>
Heeft iemand ervaring met chiptuning van de SLK's?
Heb wat rond gekeken op internet, zie veel bedrijven met even zoveel verschillende prijzen.
van rond 1000 euro tot kleine 3000 euro.
één van de voorbeelden http://www.hs-elektronik.com/datenblatt-n/mercedes-slk230k-193ps-280nm.html
Was me wel opgevallen dat alle kompressor motoren van Mercedes relatief een stuk duurder zijn om te chiptune.
De reden is me nog niet helemaal duidelijk.
Overigens voor dat ik het zou laten doen, zou ik graag eerst een check van de huidige situatie willen laten doen (weet nog niet waar en bij wie).
Ik heb n.l. het idee dat ik niet alle pk's nu gebruik.
De motor loopt opzich erg goed, ik mis alleen wat vermogen.
van 0 tot 100 in krap 10 sec (dat moet toch beter kunnen?)
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Grtjes en Zwaai zwaai
Andre
--
SLK 230 03-1998 88000km Fabrieks Full option automaat
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met van 0-100 in krap 10 sec... de 230K moet dat, afhankelijk van bouwjaar en handbak of automaat, in rond de 7,5 seconde kunnen! En das best vlot natuurlijk! Krap tien seconden is de 2 liter met 136pk... niet de 200 pk 230K !
Hoe kom jij aan die krap 10 seconden?
Ik heb overigens geen ervaring met dat tunen maar zag es in een overzichtje dat de 230K facelift (met standaard 197 ipv 193 pk en 6 ipv 5 versn.) een stukje meer uit te halen was,... iets van 15 of 20pk meer dan bij de 230k pre-facelift, zoiets.
Maar inderdaad sowieso het verschil van 193 en 197 is ook maar op papier. Heb nl ook wel eens gehoord dat die waardes per exemplaar bij autos vaak erg verschillen en eerder er een stuk onder zit dan erboven!
Zelf ben ik gek op vermogen maar zou aan dat tunen niet zo gauw beginnen, zeker bij de Benz niet, er de laatste pktjes uit proberen te persen. Daardoor toch doorgaans meer slijtage, (olie)verbruik en wat al niet meer. Geen zin an.
--
230K, 2000 (facelift), 6-handbakker | Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| Geschrieben am 16.07.2005 um 23:42 Uhr  
| Hoi Groenteboer,
Precies ik begrijp het ook niet zo goed dat SLK 230 er krap 10 sec overdoet om naar de 100 te komen.
Vandaar dat ik hem wil checken.
Voor we hem kochten, leek het erop dat hij veel pit had.
Hij heeft toen een grote beurd gehad en nadien is het vermogen (zo het lijkt) minder.
De automaat zou ergens rond die 7,x moeten komen.
Het vreemde is wanneer hij koud is (choke dus aan is) heb je direct het gevoel dat hij veel meer vermogen heeft. (maar ik ben dan juist voorzichtig omdat hij koud is)
Mmm moet hem dus echt laten checken!
Moet opzoek naar een goede betrouwbare garage in de flevopolder (iemand suggesties?)
Ik heb er zelf niet te veel verstand van, maar het lijkt net of de Kompressor niet vol werkt.
Chiptuning.... tja als je de verhalen zo leest (van de tuning bedrijven) kan het geen kwaad, geen slijtage bla bla.
Aan de anderekant steeds meer merken doen nu zelf al chiptuning bv Seat.
Daarom was ik erg benieuwd of er iemand is die het gedaan heeft
Grtjes
Andre
--
SLK 230 03-1998 88000km Fabrieks Full option automaat | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an SLKram Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 16.07.2005 um 23:48 Uhr  
| Hoi!
Even mijn ervaringen met je delen:
1. Alleen chiptuning met een kompressormotor heeft geen tot weinig zin; waste of money.......
2. Wat wel heel goed werkt is een ritje naar Mercedes tuner Väth, en daar na een paar duizend euro te hebben neergelegd, hun te laten "toveren" met je motor.
Die mannen weten écht hoe het moet: andere overbrenging kompressor; andere software-instelling van het motormanagement; andere luchtfilter en dan heb je een 230k met minimaal 225 pk en >300Nm.
Op voorwaarde dat je motor gezond is (en als die nu in 10 sec. naar de 100 gaat is hij dat of niet of je geeft geen gas ) dan zul je hem na deze kuur niet terug kennen.
Toen ik mijn vorige 200k deze "kuur" heb laten ondergaan en er vervolgens weer voor het eerst mee terug reed en de Autobahnoprit opreed dacht ik...... SLIK >> Alleje...
Ik heb er nooit 1 minuut spijt van gehad en die wagen heeft inmiddels 80.000 gezonde km's afgelegd zonder enig probleem!
Het is als met zoveel dingen in het leven: het kost wat, maar dan heb je ook wat!
Hier is de link naar het Mercedes PK-walhalla (ik krijg GEEN procentjes..)
http://www.vaeth.com/
Succes en nogmaals > bij jou SLK kompressor GEEN eurocent besteden aan chiptunig!
Groet, Bert
| Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| Geschrieben am 17.07.2005 um 00:00 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von SLKram am 17.07.2005 um 00:01 Uhr ]
Hoi Bert,
Heee das goed te horen, eindelijk iemand die er ervaring mee heeft.
Dat vermoeden had ik al, dat het niet alleen maar een ander chippie is dus.
Zeker als ik naar de prijs kijk, ik verwachte al dat er meer gebeurde.
Maar inderdaad eerst het huidige probleem oplossen.
Ben er zelf wel van overtuigd dat de motor ok is. Maar dat er na de grote beurd(het was een Bovag garage maar geen Mercedes garage) iets gebeurd is. Of het is puur afstelling (hoop het trouwens)....
Vandaar eerst opzoek naar een goede garage in of net buiten de flevopolder.
Ha kan me helemaal voorstellen wat je gevoeld moet hebben na zijn update!
Zat naar de getallen te kijken van SLK 230 na een kuur......
142 kW / 193 PS -> 173 kW / 235 PS
280 Nm -> 328 Nm
230 km/h -> 252 km/h
Thanks voor je reactie!
Zal je woorden in me achterhoofd houden!
andre
--
SLK 230 03-1998 88000km Fabrieks Full option automaat | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an SLKram Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| Geschrieben am 17.07.2005 um 19:37 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von road-ster am 17.07.2005 um 19:38 Uhr ]
Andre schrieb:
Moet opzoek naar een goede betrouwbare garage in de flevopolder (iemand suggesties?)
Ik heb er zelf niet te veel verstand van, maar het lijkt net of de Kompressor niet vol werkt.
Hoi Andre,
Ik zal je toch adviseren hem bij een MB-dealer te laten nakijken,daar de mijne ook bij een Bovag-dealer vandaan kwam,en er aan het licht kwam dat er een liter olie teveel in het blok zat!!
Dit naar aanleiding van een zomercheck.........
Gelukkig heb ik hem rustig bereden,maar de gevolgen kunnen gezellig zijn!!
Over jou probleem het volgende.....volgens mij heb jij een pre-fl en de kompressor daarvan werkt met een magneetkoppeling.
Deze schakelt pas bij een bepaalt toerental in,en als deze dus vast zit dan draait hij inderdaad niet mee!!
De kompressor van een FL daarin tegen werkt al vanaf stationair toerental!
Veel succes met de tips....
Ciao, Richard. | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an road-ster Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| Geschrieben am 17.07.2005 um 20:52 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von SLKram am 17.07.2005 um 20:56 Uhr ]
Hoi richard,
Thanks voor de tip's! neem ze zeker mee richting garage.
(is het een electronische magneet trouwens?)
Bij de grote beurd (voor de aflevering) nl kwamen een paar elechtrische probleempjes boven, Nood verlichting schakelaar was opeens defect, daarna relay van knipperlicht.
(zelf achterlampjes en de dimplicht lampen vervangen. dacht ok toeval?!)
Ik heb de zekeringen al nagelopen, alleen de sigarettenaansteker zekering was defect. Maar dat was ook niet raar, want er zat een muntje in de aansteker.
Inderdaad was ook wel van plan om bij MB garage langs te gaan om hem te laten checken.
Ik heb de keuze uit 3, Emmeloord Almere of Hardewijk.
Is de MB Garage in Hardewijk ok Richard?
En ik heb nog 4 maanden bovag garantie.
Zwaai Andre
Maar verder......we zijn onwijs blij met de auto, hij rijdt verder super lekker.
--
SLK 230 03-1998 88000km Fabrieks Full option automaat | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an SLKram Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| Geschrieben am 17.07.2005 um 21:33 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von road-ster am 17.07.2005 um 21:36 Uhr ]
SLKram schrieb:
<font color='#AB2929'>[ Beitrag wurde zuletzt editiert von SLKram am 17.07.2005 um 20:56 Uhr ]</font>
Hoi richard,
Thanks voor de tip's! neem ze zeker mee richting garage.
(is het een electronische magneet trouwens?)
Bij de grote beurd (voor de aflevering) nl kwamen een paar elechtrische probleempjes boven, Nood verlichting schakelaar was opeens defect, daarna relay van knipperlicht.
(zelf achterlampjes en de dimplicht lampen vervangen. dacht ok toeval?!)
Ik heb de zekeringen al nagelopen, alleen de sigarettenaansteker zekering was defect. Maar dat was ook niet raar, want er zat een muntje in de aansteker.
Inderdaad was ook wel van plan om bij MB garage langs te gaan om hem te laten checken.
Ik heb de keuze uit 3, Emmeloord Almere of Hardewijk.
Is de MB Garage in Hardewijk ok Richard?
En ik heb nog 4 maanden bovag garantie.
Zwaai Andre
Maar verder......we zijn onwijs blij met de auto, hij rijdt verder super lekker.
--
SLK 230 03-1998 88000km Fabrieks Full option automaat
Hoi Andre,
Dat zou best eens kunnen,maar weet er niet het fijne van.....
Voer het woord " Magnetkupplung "in bij zoekoptie en je hebt genoeg
leesvoer om de avond mee door te komen!
De dealer in Harderwijk ziet er netjes uit,ook in de werkplaats.
Bij het afspreken van een beurt geef je van te voren aan,waar naar gekeken
moet worden en dat wordt genoteerd.Bij onverwachte kosten geef je aan eerst te overleggen met de klant.
Kijk arbeidsloon is duur......dus hoe nauwkeuriger omschreven wat het probleem is,hoe lager de rekening!!
Wensink ligt aan de doorgaande weg naar de A28.
Veel succes!
Ciao, Richard.
P.s: het is beurt i.p.v. beurd!!
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an road-ster Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenquintaner
Beiträge: 86
User seit 05.06.2005
| | |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 18.07.2005 um 11:10 Uhr  
| Ik heb vorig jaar ook onderzoek gedaan naar chiptuning voor mijn 230K. Je wordt lekker gemaakt met een flinke uitbreiding van je (ren)paardenstal voor zo'n € 500. Maar nadat dit me door iedereen die er meer of minder verstand van heeft is afgeraden heb ik het idee laten rusten en me verzoend met de huidige (toch niet onaanzienlijke) veestapel.
Tot misschien wel een heel duur bezoekje aan Groningen haha, waar Bert ons gisteren razend enthousiast heeft gemaakt voor de genoemde tuning van Väth. We hebben al een offerte aangevraagd en overwegen binnenkort een mogelijk tripje Frankfurt. In juli en augustus geven ze 15% korting, dus áls we het doen doen we het snel. Ik houd jullie op de hoogte. Wat mij betreft komt er dan ook een nieuw uitlaatspruitstuk onder, dat geeft de kudde nog eens 5% extra de sporen .
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
|
|
| Wer ist online?
| | Anonym :889 Mitglieder: 7 Im Chat : 0
|
| Google@MBSLK
| | |
| affil_r_u
| |
|
| google 160
| | |
|