| Linkblock
| |
|
|
Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum
Nederlands Forum » » Thema: krantenknipsel"verdwijnen reservewiel" |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| Geschrieben am 04.04.2005 um 21:59 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von road-ster am 04.04.2005 um 22:12 Uhr ]
Hallo slk-genieters,
In de Ijmuider Courant van vandaag het volgende artikel.....
Alles aan boord behalve een reservewiel
DEN HAAG - Richtingaanwijzers in de buitenspiegels, automatische airco, sportstoelen met magnesium rugleuning, cruise-control, op afstand te openen kofferdeksel, gordelspanners met gordelkrachtbegrenzer, warmtewerend glas en automatische kinderzitjesherkenning op de passagiersstoel... Tja, wat zit er eigenlijk níet in de Mercedes SLK Roadster? Een reservewiel!
We kunnen zoeken wat we willen, maar vinden zullen we hem niet. De Mercedes SLK Roadster, een luxe cabriolet (prijs: vanaf 50.900 euro) is niet de enige. Het vijfde wiel is immers langzaam aan het verdwijnen. Om gewicht en ruimte te besparen laten autofabrikanten de reserveband steeds vaker weg in hun nieuwe modellen. Ze kiezen voor 'tyre fit': een spuitbus met schuim, die in de lekke band moet worden gespoten en de band weer op spanning brengt. Een zegen voor mensen die niet weten hoe ze een krik moeten hanteren. Een minder prettig alternatief voor mensen die op de centen zitten. Nadeel is immers dat het schuim de band onbruikbaar maakt; plakken is niet mogelijk, het kost je in alle gevallen een nieuwe band.
Dat het reservewiel verdwijnt, ligt bij een aantal auto's voor de hand. Neem de Smart. Een vijfde wiel past gewoon niet in het minuscule stadsautootje. Maar bij de Opel Zafira ligt dat anders. In de gezinsauto is plaats voor minstens twee volwassenen, drie kinderen en een hond. Waarom dan geen reserveband?
,,Om te beginnen scheelt het ruimte en gewicht'', zegt Opel-woordvoerder Jeroen Maas. ,,Veel mensen vinden dat belangrijk. Als ze kunnen kiezen tussen extra bagageruimte of een reserveband, kiezen ze voor het eerste. Bovendien is een spuitbus veel gebruiksvriendelijker. Je zet het op het ventiel en spuit het schuim eenvoudig in de band. Geen gehannes meer dus.'' Volgens de woordvoerder van Opel maakt het bovendien niet zo veel uit of je nu een reserveband hebt of 'tyre fit': een band moet vrijwel altijd vervangen worden een nieuwe.
,,Niet waar'', zegt woordvoerder Arjan van der Meer van bandenspecialist Kwik-Fit. Lekke banden zijn namelijk best te repareren. Sterker nog, van de 150.000 lekke banden die jaarlijks bij de bandenketen binnenkomen, kan 85 procent zonder problemen 'geplakt' worden. ,,Dat is een stuk goedkoper dan een nieuwe band'', zegt Van der Meer. ,,Voor een reparatie ben je vijftien euro kwijt, voor een nieuwe band al gauw het drievoudige.''
Dat vooral duurdere auto's met een spuitbus zijn uitgerust, valt volgens hem eenvoudig te verklaren. ,,Kopers van die auto's vinden het design belangrijker dan of er een reserveband in zit.'' Lachend: ,,En als je met een Mercedes SLK langs de kant van de weg komt te staan, ziet dat er natuurlijk niet geweldig uit. Dan wil je zo snel mogelijk weg zijn. Dat kan met een spuitbus''.
Het gewichtsvoordeel van het weglaten van een reserveband tikt wel aan, meent Van der Meer. ,,Je haalt toch tien á twintig kilo weg. Als je gaat berekenen hoeveel benzine je dat over een jaar of vijf scheelt, dan denk ik dat je daar nog van opkijkt.
Zitten enkele leuke pasages in...
Groetjes,
Richard | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an road-ster Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenuntersekundaner
Beiträge: 250
User seit 20.07.2003
| | | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| | |
Beitrag von:
User existiert nicht mehr bei MBSLK.de | Geschrieben am 05.04.2005 um 19:08 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von groenteboer am 05.04.2005 um 19:13 Uhr ]
Ik ben ook zo'n figuur die over van die details gaat nadenken als gewichtsbesparing door het verwijderen van het reservewiel. Volgens mij werd ik op het idee gebracht toen ik op het PeugeotGTI forumpje rondhing en daar een topic over las. Aangezien ik een 106Rallyetje had sprak me dat wel aan eigenlijk. Zou inderdaad een besparing van een kilootje of 15 op kunnen leveren. Mooi meegenomen, het karretje moet het immers vooral hebben van het wat geringe gewicht, en wat is nou de kans op een lekke band? Gemiddeld eens in de 20-30 jaar hooguit?
Reden dat ik hem altijd heb laten zitten is omdat op de een of andere manier de contructie/ophanging van de Remus sportuitlaat met een tie-wrap vastzat aan de ophangbeugel van het reservewiel en ik er van overtuigd was dat die er niet voor niets zat en vermoedde dat bij doorknippen de uitlaat misschien (weer) kon gaan rammelen bijvoorbeeld. Tevens scheen het zo te zijn dat de ANWB je dan sowieso niet komt helpen, mocht het allemaal niet lukken.
Wel aardig te lezen dat de nieuwe SLK dus al geen reservewiel meer heeft. In het eerste model SLK, zoals de meesten van ons hier hebben, zit hij toch wel wat in de weg. Zou weer wat extra kofferruimte opleveren zonder, en dat is best te gebruiken met de kap ook nog erbij in de kofferbak!
Ik las in het boekje iets over een flesje die er ook nog bij zou horen, maar die heb ik in de mijne niet aan kunnen treffen.
Wie heeft er hier wel een flesje in de kofferbak die je in je band (bij kleine gaatjes) zou kunnen gebruiken? Of heeft zoiets wel eens gebruikt?
Ik zou bij deze auto het ook best aandurven de boel eruit te halen en alleen een flesje mee te nemen. Incl pomp en krik/gereedschap scheelt dat vast wel iets van minimaal 20 kilo. Al zijn deze bandjes (vooral achter!) natuurlijk wel wat prijziger dan wat in het stukje krant genoemd wordt (45 euro??! hehe)
--
230K, 2000 (facelift) | Antworten
Antworten mit Zitat
Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 05.04.2005 um 19:44 Uhr  
|
groenteboer schrieb:
Wel aardig te lezen dat de nieuwe SLK dus al geen reservewiel meer heeft. In het eerste model SLK, zoals de meesten van ons hier hebben, zit hij toch wel wat in de weg. Zou weer wat extra kofferruimte opleveren zonder, en dat is best te gebruiken met de kap ook nog erbij in de kofferbak!
Hoi Nils,
Bij zowel de R170 als bij de R171 kon cq. kun je kiezen uit een tirefit of een noodwiel (zonder meerprijs) dus een tirefit is niet standaard. Ik heb een noodwiel in mijn auto en dat wil ik zo houden ook, een tirefit is namelijk alleen maar bruikbaar bij kleine gaatjes, als je een flinke scheur oploopt blijf je alsnog met je SLK in de berm staan
Groetjes,
Joke
--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0 | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
| | | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
|
|
| Wer ist online?
| | Anonym :719 Mitglieder: 5 Im Chat : 0
|
| Google@MBSLK
| | |
| affil_r_u
| |
|
| google 160
| | |
|