.
;
SLK & SLC Community

HOME IMPRESSUM Datenschutz @ Administratoren Wir über uns Nederlands Forum MBSLK-Foren


mbslk.de ... The SLK-CommunityVäth
mbslk.de ... The SLK-CommunityVÄTH - Give your car Wings

mbslk.de ... The SLK-CommunityCommunity
mbslk.de ... The SLK-CommunityStammtische
Veranstaltungen
Veranstaltungsfotos
SLK-Bilder
Bilder hochladen
User-Suche
Fahrer-Verzeichnis
Community-Check
Erlebnisberichte
FAQ

mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldt
mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldts-Fahrzeugpflege

mbslk.de ... The SLK-CommunityFreiwilliger Kostenbeitrag
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de fördern

mbslk.de ... The SLK-CommunityMotointegrator
mbslk.de ... The SLK-CommunityMotorintegrator

mbslk.de ... The SLK-CommunityKommunikation
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-FOREN MBSLK.de Foren

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R170
mbslk.de ... The SLK-Community1996 - 2004
Baureihe R170

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R171
mbslk.de ... The SLK-Community2004 - 2011
Baureihe R171

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R172
mbslk.de ... The SLK-Community2011 - 2020
Baureihe R172

mbslk.de ... The SLK-CommunityAlle SLK Baureihen
mbslk.de ... The SLK-CommunitySLK Geschichte

mbslk.de ... The SLK-CommunityMarktplatz
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-Kollektion
MBSLK.de Kollektion
Kleinanzeigen
Sonderkonditionen
Bücher

mbslk.de ... The SLK-CommunityLinkblock
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-CommunityService & Tipps
mbslk.de ... The SLK-CommunityHotel und Gastro
Werkstatt-Tipps
Reifenservice
Werkstattkosten
KfZ-Kosten-Rechner
Felgenkalkulator
Link-Tipps
Downloads
MBSLK.de-Statistik
Newsletterarchiv




Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum

MBSLK.de-Foren-Suche:
 
In ein anderes Forum wechseln:






zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum 
Nederlands Forum » » Thema: Väth tuning
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 )
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 14.08.2005 um 19:01 Uhr   
Hi SLK-clubgenoten,

Afgelopen vrijdag zijn we richting Väth in Hösbach (bij Frankfurt) gegaan en gisteren is m’n SLK dan onder het mes geweest .
Ik zal beginnen met waar jullie nou het meest benieuwd naar zijn: hoe snel is hij nu? Antwoord: absoluut een stuk krachtiger en sneller! Het duurde even voor we dat merkten want ten eerste hadden we vlak voordat we in onze eigen getunde SLK stapten met Herr Väth in een getunde SLK55AMG met 410 pk (!!!!) meegereden (daarover later meer) en ten tweede moest de adaptieve automaat zich langzamerhand aan het verhoogde vermogen aanpassen, dus gaandeweg de terugweg leek hij steeds sneller te worden. Okay, het is geen 32AMG met 350 pk geworden natuurlijk, maar het is beslist heel goed merkbaar dat de motor sterker is en ik ben er reuze blij mee!

Wat hebben ze nou precies gedaan:
- Er is een grotere poelie aan de krukas gekomen die de kompressor aandrijft. Hierdoor wordt de overbrengingsverhouding vergroot en gaat de kompressor sneller draaien. We konden dit later op de snelweg ook merken aan een hele lichte hoge fluittoon die zich voordeed vlak voor het overschakelen naar een lager toerental. Dit had ik voorheen nooit gehoord.
Er zitten nog meer poelies aan de krukas, dus het is niet zo dat hierdoor opeens alle hulpaggregaten (airco, dynamo etc) harder gaan lopen zoals Bert vreesde, deze zitten op een andere aandrijfriem. Ik heb het nog heel expliciet gevraagd: er wordt niets aan de kompressor zelf gewijzigd, dus geen grotere of kleinere poelie, alleen aan de krukas.

- Er is een grotere Lade Luft Kühler (LLK, soort intercooler) in geplaatst (zie foto) waardoor de lucht in de cylinder, die door de hogere ladedruk wel twintig graden kan stijgen ten opzichte van de oude situatie, wordt gekoeld opdat er meer luchtmoleculen en dus meer brandstof in kan (de densiteit van het mengsel stijgt)

- Er zijn aanpassingen gepleegd aan het motormanagement, een soort van chiptuning. Het fijne weet ik daar niet van. Wel vertelde de monteur dat niet alleen de laaddruk maar ook de benzinedruk is verhoogd.

- En nu een precair onderwerp We twijfelden of we voor een End Schall Dämpfer (ESD, einddemper) zouden kiezen want we wilden niet zo’n herriebak maar wel een mooier geluid. Ze beloofden ons dat ze hem er weer af zouden halen als het geluid ons niet zou bevallen. Mooie deal. Afin, de ESD zat erop en ze startten de motor en gaven een paar keer goed gas. Het klonk mooi zwaar en diep, niet al te luidruchtig dus we zeiden “graag erop laten zitten”. Maar we maakten de fout niet te vragen of we er eerst een stukje mee konden rijden alvorens we zouden besluiten. Dat hebben we geweten. Terug naar huis besloten we na een kwartiertje dat we gek werden van de herrie, met name tussen de 2500 en 3300 toeren klonk er een zeer luide en ergerlijke resonantie. Meteen met Väth gebeld. Helaas was de monteur al naar huis. Tja….. zaterdagmiddag. Väth beloofde ons toen dat ze de oude demper naar ons op zouden sturen. De oude demper bevatte ook nog een “verdikking”in het middenstuk, dus vóór de eindpot. De nieuwe ESD heeft dat niet. Väth adviseerde thuis de middenverdikking uit de oude demper er weer tussen te laten zetten (d.m.v. een mof), waardoor het uiteindelijke geluid tussen de oude en de nieuwe situatie in zou zitten. Dat stelde ons in eerste instantie gerust. Maar eigenlijk hebben we er toch geen vertrouwen in dat dan de resonantie opgeheven zal worden, die zit vast in het eindstuk. Thuis heb ik gelijk Väth gemaild en de situatie uitgelegd. Ik heb gevraagd of ik de nieuwe ESD alsnog mag terugsturen, ze kunnen hem vast wel schoonmaken en opnieuw gebruiken. Dinsdag zijn ze pas weer open dus ik ben benieuwd naar het antwoord. Eens kijken hoe ver hun klantvriendelijkheid gaat.

Het was trouwens een fantastische dag! We kregen een uitgebreide rondleiding van Herr Väth door de “fabriek” waarin hij uitlegde waar alle machines voor waren, omkleed met de meest uitgebreide verhalen .
We kregen ook hun Mercedes A mee om in het nabijgelegen Aschaffenburg te gaan winkelen etcetera. Eigenlijk wilde ik m’n SLK niet alleen laten en de monteur op z’n vingers blijven kijken, maar ja, vijf uur kijken is wel erg lang (voor de monteur )

Er stond een fantastische getunde SLK in de werkplaats: een 55AMG, waarvan Väth de 5,5 liter cylinders heeft uitgeboord tot 5,8 liter en samen met alle overige maatregelen is de SLK opgekieteld van 360 pk naar 410 pk! Er zaten 265/35R19 banden onder (achter) met de remschijven van de SL65AMG!!! Die waren bijna zo groot als het wiel zelf. Daarbij vergeleken zijn mijn eigen remschijven maar schoteltjes.
Nou nou nou, dat gaat van zijn plaats hoor!!!! Zoals ik al eerder schreef hebben we allebei een ritje (met Herr Väth aan het stuur) aangeboden gekregen waarin hij liet zien waar de auto toe in staat was. Oeffffffffffff!!!!!!!!!
Als je dan daarna in je eigen SLK stapt, ook al is die net getuned, dan denk je dus: er gebeurt niks ((

Ik heb vandaag een groot deel van de dag met mijn SLK staat “tutten” (poetsen, stofzuigen, steenslag bijwerken) maar morgen mag ik er weer mee op pad en ga ik de A2 onveilig maken )

Zie voor de rij-ervaring op de Duitse Autobahnen topic http://www.mbslk.de/modules.php?op=modload&name=Forums&file=viewtopic&topic=22173&forum=14

Oh ja, afgelopen vrijdag heb ik er gele Koni’s Sport onder laten zetten. Wóóóow, wat ligt hij nu strak in de bochten!!!!! Hij is opnieuw uitgelijnd en vanwege de bredere banden (225 en 245) heeft hij wat extra toespoor gekregen zoals Michael al zei. De zoekerigheid is nu inderdaad nagenoeg verdwenen en hij ligt als een trein op de weg.

Zo langzamerhand begint hij op een echte sportwagen te lijken .


Groetjes,
Joke

   

--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 14.08.2005 um 19:04 Uhr   
De LLK:


   

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:














Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 14.08.2005 um 19:10 Uhr   
Väth SLK58AMG 410 pk:

   

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 14.08.2005 um 19:13 Uhr   
Hiha! Lache hoor. Ik ben eigenlijk, beetje lullig, maar toch wel benieuwd naar hoeveel dat allemaal bij elkaar heeft gekost uiteindelijk om het resultaat te krijgen wat je nu hebt. Toch al gauw een eurootje of 4000 met de tuning/wielen/uitlaat/koni's (en dan nog de reis) ?
Maar misschien niet echt heel slim van ze nee om je even mee te nemen in een getunede AMG en dan je eigen getunede autootje mee te geven! Dan heb je eerder het idee dat ze vermogen hebben weggenomen!
Tis wel kewl ja zo'n toch een stuk sportiever geworden SLK230. Uiteraard zou ik dat ook graag willen, alleen heb een pesthekel aan al die heisa en geregel, en dan nog zoveel centen... neh ik laat de boel maar de boel. Maar vind het top dat jij het wel aan bent gegaan allemaal!

Is nu bekend hoeveel nm en pk je nu onder de kap hebt? Ik mag aannemen dat ze dat wel een paar keer meten, in ieder geval voor en na de tjunerij?
En dus op de terugweg niet gekeken of je top ook hoger ligt nu?

--
230K, 2000 (facelift), 6-handbakker, 26k km, leer zwart/rood, airco, stoelverw.,...en gem verbruik 1:12,5!

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE

   road-ster

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 14.08.2005 um 19:36 Uhr   
[ Beitrag wurde zuletzt editiert von road-ster am 14.08.2005 um 19:38 Uhr ]

@ Joke:

Is het verschil exakt te regelen tussen comfortabel cruisen en sportief blazen op de snelweg en daarmee duidelijk waarneembaar?
M.a.w.....zou jij mij deze Koni's ook aanraden of te wel is het de pecunia waard?

@ Groenteboer:

Die topsnelheid hebben ze gereden op de terugweg!!!
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig...........

Met sportieve groet,

Richard.

--
Slk 200k uit 07-2001,Obsidianschwarz en rood leer,stoelverwarming,airco,automaat en Becker Traffic Pro 4720.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an road-ster    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 14.08.2005 um 19:49 Uhr   
Ohja damn, weer dat toch niet onbelangrijke woordje "niet" gemist.

Hmm dan valt het inderdaad wat tegen als max 252 op de teller te toveren was.
Maar misschien is het dan wel zo dat de 230 ook (soms?) begrensd is? Of is het niet al af te leiden aan dat je op topsnelheid ook tegen de toerenbegrenzer aanhikt? Of is dat lang niet altijd zo?

Ik vind die wen-verhalen altijd wat vagig. Je noemde dat de automatische bak wat moest wennen aan het nieuwe vermogen. Hoe zou ik me dat moeten voorstellen? Misschien moet je topsnelheid er dan ook nog aan wennen en is over een tijdje wel 270 op de teller te toveren?
Of zou het niet gewoon zo zijn dat je topsnelheid er niets op vooruitgaat omdat je bv al aan de toerenbegrenzer in de 6 zit en de overbrengingsverhoudingen (zo heet dat toch?) niets aan veranderd is...
Hmm vragen vragen vragen...............

Maar uiteraard gaat het tenslotte om die acceleratie en tussensprints! Zolang die er maar aardig op vooruitgegaan zijn, is het het allemaal waard dacht ik zo. En zo'n fluitje van een harder draaiende kompressor is ook grappig natuurlijk

--
230K, 2000 (facelift), 6-handbakker, 26k km, leer zwart/rood, airco, stoelverw.,...en gem verbruik 1:12,5!

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 14.08.2005 um 20:23 Uhr   


groenteboer schrieb:

Hiha! Lache hoor. Ik ben eigenlijk, beetje lullig, maar toch wel benieuwd naar hoeveel dat allemaal bij elkaar heeft gekost uiteindelijk om het resultaat te krijgen wat je nu hebt. Toch al gauw een eurootje of 4000 met de tuning/wielen/uitlaat/koni's (en dan nog de reis) ?
Maar misschien niet echt heel slim van ze nee om je even mee te nemen in een getunede AMG en dan je eigen getunede autootje mee te geven! Dan heb je eerder het idee dat ze vermogen hebben weggenomen!
Tis wel kewl ja zo'n toch een stuk sportiever geworden SLK230. Uiteraard zou ik dat ook graag willen, alleen heb een pesthekel aan al die heisa en geregel, en dan nog zoveel centen... neh ik laat de boel maar de boel. Maar vind het top dat jij het wel aan bent gegaan allemaal!

Is nu bekend hoeveel nm en pk je nu onder de kap hebt? Ik mag aannemen dat ze dat wel een paar keer meten, in ieder geval voor en na de tjunerij?



"Heisa en geregel" zijn subjectieve begrippen. Ik vind het hardstikke leuk om dit allemaal te regelen. Als het toch je hobby is........ Met wat het kost ben je warm. Ieder moet voor zich weten wat ie waaraan uitgeeft toch? Laat ik zeggen dat ik er geen boterham minder om eet en er geen minuut van wakker lig .

Groetjes,
Joke

--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 14.08.2005 um 20:27 Uhr   


road-ster schrieb:

@ Joke:

Is het verschil exakt te regelen tussen comfortabel cruisen en sportief blazen op de snelweg en daarmee duidelijk waarneembaar?
M.a.w.....zou jij mij deze Koni's ook aanraden of te wel is het de pecunia waard?



Ik snap je vraag niet goed Richard. Koni's zijn met name belangrijk voor het snelle bochtenwerk, op de snelweg merk je er niet veel van.

Of het z'n geld waard is is zeer persoonlijk. Voor mij wel, ik vind het weggedrag in de bochten fantastisch geworden!!
Ik heb een goede instelling van de Koni's gevonden, en die ga ik niet om de haverklap veranderen, laat ik lekker zo staan.

Groetjes,
Joke

--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 14.08.2005 um 20:30 Uhr   
[ Beitrag wurde zuletzt editiert von groenteboer am 14.08.2005 um 20:33 Uhr ]

Is nu bekend hoeveel nm en pk je nu onder de kap hebt? Ik mag aannemen dat ze dat wel een paar keer meten, in ieder geval voor en na de tjunerij?

En had je nog open gereden na de tune-actie? Dan kun je beter verschil in geluid horen he, tenminste, hoor je weer andere dingen als dicht. Is het enige verschil in geluid dat ie wat meer fluit?

--
230K, 2000 (facelift), 6-handbakker, 26k km, leer zwart/rood, airco, stoelverw.,...en gem verbruik 1:12,5!

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 14.08.2005 um 20:36 Uhr   


groenteboer schrieb:

Hmm dan valt het inderdaad wat tegen als max 252 op de teller te toveren was.
Maar misschien is het dan wel zo dat de 230 ook (soms?) begrensd is? Of is het niet al af te leiden aan dat je op topsnelheid ook tegen de toerenbegrenzer aanhikt? Of is dat lang niet altijd zo?

Ik vind die wen-verhalen altijd wat vagig. Je noemde dat de automatische bak wat moest wennen aan het nieuwe vermogen. Hoe zou ik me dat moeten voorstellen? Misschien moet je topsnelheid er dan ook nog aan wennen en is over een tijdje wel 270 op de teller te toveren?
Of zou het niet gewoon zo zijn dat je topsnelheid er niets op vooruitgaat omdat je bv al aan de toerenbegrenzer in de 6 zit en de overbrengingsverhoudingen (zo heet dat toch?) niets aan veranderd is...
Hmm vragen vragen vragen...............

Maar uiteraard gaat het tenslotte om die acceleratie en tussensprints! Zolang die er maar aardig op vooruitgegaan zijn, is het het allemaal waard dacht ik zo. En zo'n fluitje van een harder draaiende kompressor is ook grappig natuurlijk



Ik had al gehoord dat de topsnelheid niet veel zou veranderen. Zoals ik al zei, die is voor mij ook niet belangrijk. Het zou best kunnen dat de 230 begrenst is, weet ik niet.

De tussenaccelleratie is zeker verbeterd, al kan ik het niet op papier met harde cijfers aantonen, het is een kwestie van gevoel. Zoals ik al eerder schreef voelt de motor veel sterker en sneller aan. Hij gaat er bij het intrappen van het gaspedaal met nóg meer geweld vandoor.
Helaas heeft Väth geen vermogenstest gedaan, noch voor noch na de tuning. Ik heb er wel om gevraagd, maar dat dezen ze nooit zeiden ze. Jammer inderdaad .

Dat van dat wennen van de automaat geloof ik wel hoor. Het is bekend dat een automaat veel trager reageert wanneer hij is bereden door bijvoorbeeld een bejaard mannetje (haha, ik hoop niet dat ik hiermee tegen zere benen schop, ik ben ervan overtuigd dat er ook bejaarde coureurs zijn hoor, maar het gaat even om het idee)
Wanneer je hem dan een dagje goed de sporen geeft komt hij helemaal los en is hij veel sneller.
Dat vertelde Herr Väth ook al over het rijgedrag na het tunen. En of je het nou wel of niet gelooft, ik merkte gewoon dat hij na een paar honderd kilometer veel vlotter op het gaspedaal reageerde.

Ciao,
Joke

--
SLK230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 )

zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum
mbslk.de ... The SLK-CommunityWindschott DESIGN
mbslk.de ... The SLK-CommunityCAR GLAS DESIGN

mbslk.de ... The SLK-Community

Username


Passwort




NEUER USER
Passwort vergessen?

mbslk.de ... The SLK-CommunityWer ist online?
mbslk.de ... The SLK-CommunityAnonym  :1199
Mitglieder:    6
Im Chat  :    0


mbslk.de ... The SLK-CommunityXCar-Style
mbslk.de ... The SLK-CommunityXcar-style

mbslk.de ... The SLK-CommunityBesuch Nummer
mbslk.de ... The SLK-Community27.420.728

mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz
mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz

mbslk.de ... The SLK-CommunityGoogle@MBSLK
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-Community
mbslk.de ... The SLK-Community
Umfrage
Wie zahlst Du in kleinen Läden - Bäckerei, Metzgerei, Kiosk - am häufigste?

Mit Bargeld
Mobile Payment (Handy, Smartwatch...)
Bankkarte (giro-, ehm.ec-/Kredit-Karte)

Zum Abstimmen bitte einloggen ...

Umfrage-Ergebnisse
Andere Umfragen

mbslk.de ... The SLK-Communityaffil_r_u
mbslk.de ... The SLK-Community
<

mbslk.de ... The SLK-Communitygoogle 160
mbslk.de ... The SLK-Community

  BreNet GmbH - Ihr zuverlässiger Partner für Webhosting, Domains und Webspace in Bremen


© 1999-2024 Sven Kamm
MBSLK ist gemäß Urkunde Nr. 30 2015 204 974 eingetragene Marke von Sven Kamm