.
;
SLK & SLC Community

HOME IMPRESSUM Datenschutz @ Administratoren Wir über uns Nederlands Forum MBSLK-Foren


mbslk.de ... The SLK-CommunityVäth
mbslk.de ... The SLK-CommunityVÄTH - Give your car Wings

mbslk.de ... The SLK-CommunityCommunity
mbslk.de ... The SLK-CommunityStammtische
Veranstaltungen
Veranstaltungsfotos
SLK-Bilder
Bilder hochladen
User-Suche
Fahrer-Verzeichnis
Community-Check
Erlebnisberichte
FAQ

mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldt
mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldts-Fahrzeugpflege

mbslk.de ... The SLK-CommunityFreiwilliger Kostenbeitrag
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de fördern

mbslk.de ... The SLK-CommunityMotointegrator
mbslk.de ... The SLK-CommunityMotorintegrator

mbslk.de ... The SLK-CommunityKommunikation
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-FOREN MBSLK.de Foren

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R170
mbslk.de ... The SLK-Community1996 - 2004
Baureihe R170

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R171
mbslk.de ... The SLK-Community2004 - 2011
Baureihe R171

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R172
mbslk.de ... The SLK-Community2011 - 2020
Baureihe R172

mbslk.de ... The SLK-CommunityAlle SLK Baureihen
mbslk.de ... The SLK-CommunitySLK Geschichte

mbslk.de ... The SLK-CommunityMarktplatz
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-Kollektion
MBSLK.de Kollektion
Kleinanzeigen
Sonderkonditionen
Bücher

mbslk.de ... The SLK-CommunityLinkblock
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-CommunityService & Tipps
mbslk.de ... The SLK-CommunityHotel und Gastro
Werkstatt-Tipps
Reifenservice
Werkstattkosten
KfZ-Kosten-Rechner
Felgenkalkulator
Link-Tipps
Downloads
MBSLK.de-Statistik
Newsletterarchiv




Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum

MBSLK.de-Foren-Suche:
 
In ein anderes Forum wechseln:






zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum 
Nederlands Forum » » Thema: Rijvaardig- en Antislip Training met de SLK
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 )
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 27.11.2004 um 00:22 Uhr   
Hi clubgenoten,

Vandaag met twee SLK's uit de club een Rijvaardig- en Antislip Training op het RDW-testcircuit in Lelystad gevolgd: die van Richard (Road-ster) en die van mijzelf. Het was een fantastische dag en we hebben veel geleerd. Naast de normale rem- en slipkennis betrof deze opgedane kennis met name wetenswaardigheden over het weggedrag van de SLK. Een paar interessante dingen:
- Vanwege onze (relatief) brede banden (205/225) dacht de instructeur dat wij op de spekgladde rem- en uitwijkbaan (noodstops) een veel langere remweg dan de rest nodig zouden hebben (minder druk per cm2 en dus minder grip per cm2). Dit was echter geenszins het geval. Onze remweg was eerder korter dan langer dan die van de smalle-banden-auto's. Mijns inziens heeft dit mede te maken met het BAS-systeem (Break Assist System?). Dit zorgt ervoor dat bij een noodstop de maximale remkracht wordt aangewend. De instructeur was hier zeer lovend over . In het dagelijks leven maak je niet zo vaak noodstops. Het is dus zeer zinvol om dit te oefenen, zeker in combinatie met uitwijken, en opvangen van onder-/overstuur op een spekgladde baan.
- Als gevolg van achterwielaandrijving raken de SLK's veel sneller in een achterwielslip dan voorwielaangedreven auto's. De instructeur zegt dat dit geen nadeel hoeft te zijn, soms zelfs integendeel want bij onderstuur (auto wordt onbestuurbaar en glijdt rechtdoor) rest niets dan gas minderen en hopen dat het allemaal goed komt, terwijl je bij overstuur (zoals in een achterwielslip) kunt corrigeren door tegen te sturen. Maar dat moet je dan wel kunnen hè? Tot vandaag wist ik niet wat tegensturen nou precies was . Waartegen stuur je dan?
- Op de spekgladde ronde baan hebben we ook met ESP uitgeschakeld gereden . In het begin ging ik alle kanten op haha, maar na de juiste instructie had ik meer controle over mijn SLK en kon ik hem redelijk in de hand houden.
- We hebben ook op de kombaan gereden (soort Daytona). Je gaat dan in de bochten verschrikkelijk scheef en hebt het gevoel dat je auto omvalt. Zowel bij Richard als bij mij ging het ESP-lampje branden en ging ook niet meer uit. Volgens de instructeur is dit een normaal verschijnsel. Omdat je zó schuin gaat dat nagenoeg al het gewicht op de rechterwielen rust is het ESP-systeem helemaal in de war en weet zich geen raad meer. In feite geeft het systeem het op haha . Even opnieuw starten en alles werkt weer normaal.
- Bij alle oefeningen bleek weer wat een fantastisch remvermogen de SLK heeft en hoe messcherp hij stuurt. Bij het uitreiken van de certificaten kreeg ik van de instructeur een extra en gemeend comliment: "Je kan goed sturen!" Dit compliment geef ik stilltjes maar door aan mijn SLK!

Ik heb geen commerciële belangen bij de traning van Prodrive, maar ik kan iedereen adviseren een dergelijke training te volgen om op die manier meer gevoel en kennis over je SLK te krijgen en te weten hoe hij in extreme situaties reageert, en wat nog belangrijker is: wat je dan zelf nog kunt doen om geen ongeval te veroorzaken!

Dit is de website:
http://www.prodrive-training.nl/index.php?content=rijvaardigantislip
Kosten voor een dag van 9:00 tot 17:30 €165,- (€145,- voor last-minute aanbiedingen)

Richard en ik zijn in ieder geval van plan om een vervolgtraining te gaan volgen. Ze geven trouwens ook racetrainingen en een "Dwars- en Drifttraining" . Maar die moet je niet met je SLK doen haha, daarvoor kun je bijvoorbeeld een achterwielaandrijver bij ze huren.

Ik hoop dat ik jullie ook een beetje enthousiast heb kunnen maken, afgezien van dat het een leuke dag was met veel persoonlijke aandacht was het vooral NUTTIG!!!

Groetjes,
Joke

   

--
Sinds 10-07-2004 gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout (holz), airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 27.11.2004 um 00:26 Uhr   
[ Beitrag wurde zuletzt editiert von Cabrio-fan am 27.11.2004 um 00:29 Uhr ]

Oeps, hier had een foto moeten staan
Zie volgende blok

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:














Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 27.11.2004 um 00:30 Uhr   
Richard:


   

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 27.11.2004 um 09:15 Uhr   
[ Beitrag wurde zuletzt editiert von FrankSLK am 27.11.2004 um 09:20 Uhr ]

Hey Richard en Joke wat een leuk idee, was ook wel iets voor mij geweest. Alleen Lelystad ligt niet naast mijn deur

Maar ja wie weet komt het er wel een keer van, lijkt me zeer leerzaam niet alleen voor de SLK rijders overigens.


Op de site staat:
" *Verzekering Tijdens deelname aan de training bent uzelf aanvullend tegen ziektekosten verzekerd door Prodrive Training B.V. Tevens is uw eigen (lease) auto gedurende de uitvoering van de cursusonderdelen door Prodrive Training B.V. volledig casco verzekerd mits de oorspronkelijke cataloguswaarde niet hoger is dan € 50.000,--. Voor details verwijzen wij naar de Algemene Voorwaarden, artikel 15.6."

De SLK heeft toch een hogere catalogus waarde dan € 50.000,-- dekt de eigenverzekering dan de schade als er iets zou gebeuren?

Groeten,
Frank


--
Vanaf 23-11-2004 de eerste nederlandse bezitter van een SLK 230 van 10-2001 Designo purper op dit forum. Verder: automaat, leer, airco, navigatie, cruisecontrol, etc.

Ex-MB C220 CDI Bwj 2000 125 PK rijder

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Michael_Lotus-SLK

Schreiberlevel:
Forenobertertianer
Forenobertertianer
Beiträge: 227
User seit 01.06.2004
 Geschrieben am 27.11.2004 um 17:48 Uhr   
Geen zorgen Frank,

Ik doe al jaren achtereen, in verschillende snelle auto's, mee aan zulke aanvullende rijvaardigheid-, grip & sliptrainingen en ik heb nog nooit een zodanige gevaarlijke situatie meegemaakt dat er risico op schade was. Ook nog nooit iemand anders schade zien rijden.

Wel een keer bij een voortgezette rijopleiding (lees: racetraining) op het circuit van Zandvoort. Maar ja dat is dan ook wel de meest extreme onder dit soort cursussen.

Het is een geweldige ervaring en ik kan het jullie allemaal van harte aanraden!!!

--
2000 MB SLK 200k & 1991 Lotus Elan SE (M100) & 2004 Toyota Yaris T-sport

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Michael_Lotus-SLK    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 27.11.2004 um 17:56 Uhr   


FrankSLK schrieb:

Op de site staat:
" *Verzekering Tijdens deelname aan de training bent uzelf aanvullend tegen ziektekosten verzekerd door Prodrive Training B.V. Tevens is uw eigen (lease) auto gedurende de uitvoering van de cursusonderdelen door Prodrive Training B.V. volledig casco verzekerd mits de oorspronkelijke cataloguswaarde niet hoger is dan € 50.000,--. Voor details verwijzen wij naar de Algemene Voorwaarden, artikel 15.6."

De SLK heeft toch een hogere catalogus waarde dan € 50.000,-- dekt de eigenverzekering dan de schade als er iets zou gebeuren?




Ik heb het niet tot in de finesses uitgezocht Frank, maar bij auto's met een oorspronkelijke cataloguswaarde wordt een schade-maximum uitgekeerd van € 25.000 met een eigen risico van € 250. En zoals Michael ook zegt: de kans op echte schade lijkt me klein, de baan is nat dus je glijdt makkelijk, de uitglijstroken zijn voldoende ruim en er wordt nooit harder gereden dan 50 km/hr op ruime afstand van elkaar.
Ja, bij een racetraining of zoals Prodrive heeft een Dwars- en Drift Training is het wat anders natuurlijk. Maar dat zou ik dus ook nooit in mijn eigen auto doen!

Groetjes,
Joke

--
Sinds 10-07-2004 gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout (holz), airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE

   Hans van Doorn

Schreiberlevel:
Forenuntersekundaner
Forenuntersekundaner
Beiträge: 250
User seit 20.07.2003
 Geschrieben am 27.11.2004 um 19:54 Uhr   
Hallo Joke en Richard,

Leuk dat jullie deze cursus gevolgt hebben. Ik weet uit ervaring dat het erg leuk is dit mee te maken. Ik zelf heb met mijn MX5 in Rijssen zo'n dag gevolgd en het is inderdaad de moeite waard.
Misschien iets om eens een SLK slipdagcusus te organiseren.

Groetjes Hans,

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Hans van Doorn    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 27.11.2004 um 20:57 Uhr   
Dat lijkt me een leuk idee Hans! De SLK's hebben toch duidelijk een ander weggedrag dan "gewone" auto's Het was tijdens de training van gisteren ook steeds "de twee Mercedessen en de rest"
Misschien iets voor in het voorjaar? Het nadeel van gisteren was namelijk toch wel het slechte weer, je bent veel buiten je auto en om dan te staan kleumen in kou (3 à 4 graden), wind en miezerregen is zeker geen te groot offer voor zo'n leuke dag, maar als ik mag kiezen sta ik toch liever in het zonnetje

Groetjes,
Joke

--
Sinds 10-07-2004 gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout (holz), airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE

   road-ster

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 28.11.2004 um 09:52 Uhr   
Hoi Joke,

Ik kan me helemaal aansluiten bij jou verhaal dat het een leuke en leerzame dag was,die ik niet wilde missen!!
Wilde er nog aan toevoegen dat ik hiermee in aanraking kwam naar aanleiding van m'n opleiding tot rij-instructeur.
Het voordeel van prodrive is dat je met je eigen wagen de grenzen opzoekt en dus weet wat hij doet als het mis dreigt te gaan.
Ook de berm-oefening was nuttig als je ondervind wat de auto doet als hij plotseling weer grip krijgt bij te abrubt insturen en naar links schiet.
Dit is van harte aan te bevelen bij een ieder!!
groeten,

Richard.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an road-ster    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forenoberprimaner
Forenoberprimaner
Beiträge: 592
User seit 07.04.2003
 Geschrieben am 29.11.2004 um 09:26 Uhr   


Hans van Doorn schrieb:


Misschien iets om eens een SLK slipdagcusus te organiseren.






Goed idee, maar dan inderdaad liever na 1 april, want mijn SLK is momenteel "eingewintert".

--
RobertSLK

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an RobertSLK    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Gehe zu Seite: ( 1 | 2 )

zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum
mbslk.de ... The SLK-CommunityWindschott DESIGN
mbslk.de ... The SLK-CommunityCAR GLAS DESIGN

mbslk.de ... The SLK-Community

Username


Passwort




NEUER USER
Passwort vergessen?

mbslk.de ... The SLK-CommunityWer ist online?
mbslk.de ... The SLK-CommunityAnonym  :1041
Mitglieder:    6
Im Chat  :    0


mbslk.de ... The SLK-CommunityXCar-Style
mbslk.de ... The SLK-CommunityXcar-style

mbslk.de ... The SLK-CommunityBesuch Nummer
mbslk.de ... The SLK-Community27.367.431

mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz
mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz

mbslk.de ... The SLK-CommunityGoogle@MBSLK
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-Community
mbslk.de ... The SLK-Community
Umfrage
Magst Du Spargel?

Ja
Nein

Zum Abstimmen bitte einloggen ...

Umfrage-Ergebnisse
Andere Umfragen

mbslk.de ... The SLK-Communityaffil_r_u
mbslk.de ... The SLK-Community
<

mbslk.de ... The SLK-Communitygoogle 160
mbslk.de ... The SLK-Community

  BreNet GmbH - Ihr zuverlässiger Partner für Webhosting, Domains und Webspace in Bremen


© 1999-2024 Sven Kamm
MBSLK ist gemäß Urkunde Nr. 30 2015 204 974 eingetragene Marke von Sven Kamm