Ik heb mijn SLK 200 kompressor gekocht met 58.000 km. Bak schakelde niet lekker van 1 naar 2 en schiet af en toe uit zijn 3e versnelling. Irritant en ik heb de auto daarom weggebracht naar een versnellingbak specialist voor reparatie.
Gezien de kilometerstand vraag ik mij af wat de vorige eigenaar met die bak gedaan moet hebben om - naar het laat aanzien - de synchro meshes naar de filistijnen te helpen De bak staat toch niet bekend om slechte kwaliteit o.i.d.
Isha schrieb:
Ik heb mijn SLK 200 kompressor gekocht met 58.000 km. Bak schakelde niet lekker van 1 naar 2 en schiet af en toe uit zijn 3e versnelling. Irritant en ik heb de auto daarom weggebracht naar een versnellingbak specialist voor reparatie.
Gezien de kilometerstand vraag ik mij af wat de vorige eigenaar met die bak gedaan moet hebben om - naar het laat aanzien - de synchro meshes naar de filistijnen te helpen De bak staat toch niet bekend om slechte kwaliteit o.i.d.
[ Beitrag wurde zuletzt editiert von rietje am 05.05.2016 um 08:43 Uhr ]
Onze vorige r170 was ook handbak. Wij hebben hem acht jaar gehad en gekocht met 72000km.
Schakelen deed hij ook niet vlot, nu overgeschakeld naar een automaat r170 en wat een verschil , deze automaat schakelt prima .
In het verleden meermaals gelezen in tests dat de handbak van de r170 niet de soepelste is en ook niet zo vlot schakelen vooral van tweede naar derde en omgekeerd terugschakelen.
Je kan gemakkelijk in tweede versnelling vertrekken, eerste versnelling zou een bergversnelling zijn (ook ergens gelezen in een testblad van 1998 ).
Verleden week de SLK weggebracht en een gebruikte bak eronder laten zetten van een 2003 SLK met 64.000 km op de teller. Wat een verschil. Auto schakelt perfect. Wat een verschil inrijbeleving
Het zou kunnen dat de vorige eigenaar een"sportieve"rijder was, die menen vaak te moeten rijden met de hand op de versnellingspook. Op deze manier oefen je steeds druk uit op de synchromes ringen, deze zorgen bij over en terug schakelen ervoor dat de tandwielen iets afgeremd worden t.o.v elkaar zodat het schakelen zonder problemen( kraken van tanden) verloopt! De synchromes ringen slijten hierdoor sneller en dat merk je dan meestal tussen de 2de en 3de versnelling. Hoe weet ik dat? ik heb ooit autotechniek gedaan, diploma zal ik ook ergens hebben liggen maar ik houd mij niet meer bezig met versnellings- tanden maar wel met prothese tanden .
groet Jan
Heb je km stand nagezien, zoals je weet word er nog al vaak gerommeld met standen. V.t.v. een check bij de ANWB. Voorkomt veel rottigheid en kopen op een betrouwbaar adres.
Via de RDW kun je tegenwoordig ook heel erg makkelijk je NAP kmstand checken.
Maar dan nog serieus makkelijk te manipuleren, voor elke beurt/garage beurt worden ze terug gedraaid en nooit iemand zal er ooit achter komen helaas.
Ikzelf heb ook een handbak. Mijn ervaring ermee is dat je hem goed op temperatuur moet laten komen voor de bak enigszins lekker schakkelt.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je hem zo kapot hebt. Zeker als je gebruik wil maken van de mogelijkheden die de auto niet heeft...