Alhoewel geen probleem ( behalve met infrarood afstandsbediening ) vraag ik mij al enige tijd af hoe je het dak dicht krijgt als je electronica het niet meer doet. In de manual en in het werkplaatshandboek vind ik daar helemaal niets van terug. Heb ook een Peugeot 206cc cabrio en daar staat in de manual wel een perfecte nood procedure beschrijving.
Als iemand de procedure kent en hier eens wil neer zetten dan denk ik dat we in noodsituatie hier allemaal iets aan hebben
Alvast bedankt
chris
Volgens mij gaat het op een R171 anders. De procedure staat volgens mij wel in WIS. In ieder geval staat er een video op StarMedia. Daar staat ook een verwijzing naar WIS SM 77.30 P 0001 A
Komt er ongeveer op het volgende neer:
- doe het opbergvak open op de achterwand (tussen bestuurder en passagier) op en breek daar het plastic rondje wat je ziet eruit
- maximaal 2 rondjes draaien tegen de klok in met een inbus sleutel (hiermee haal je de druk van de hydroliek af)
Daarna komt het erop neer dat je de kofferbak wat achterover kantelt en vervolgens open zet. Daarna met de hand (met 2 pers) dak omhoog.
Ook met stardiagnose de 2 raampjes naar beneden en later weer omhoog.
Je moet nog een paar dingetjes doen maar daarvoor moet je de video bekijken. (laat ik met opzet weg aangezien dit niet een handleiding is)
Vraag me wel of of je dit zelf kunt doen (met name raampjes naar beneden).
Hoi ludo en Jobr,
Thanks voor de tips
@ jobr, kan je iets meer specifiek zijn? Onder dat WIS nummer vind ik inderdaad veel info maar niet echt hoe je het dak nu in een noodgeval dicht maakt met de star..... link weet ik me al helemaal geen raad? Al googelend vind ik daar niets die enige betrekking heeft op een Mercedes dak
Groetjes
chris
Ok nu lukt het..................................wablief zeg niet simpel, heeft iemand dat al in de praktijk gedaan of zien doen?
In ieder geval bedankt
Zelf niet gedaan.
Naar mijn idee kun je het ook niet zelf aangezien je die kleine raampjes moet openen en sluiten. Dat doen ze met de MB diagnose sofware.
Bij regen beperk je toch al flink de schade als het dak en koffer gedeelte al dicht is. Wat betreft de achterste ruitjes In 19.2 staat ook iets van een emergency operation feauture ( ter vervanging van de Stardiagnosis ) ben enchter ng nt in detail gaan kijken wat dit inhoud. Anderzijds vind ik het vreemd dat men eerst die raampjes volledig dicht moet doen om ze bij de eerst volgende stap terug te openen ?!
Op de duitse site onder tipps and tricks, simpeler manier gevonden.
Vrije vertaling.
De man zijn dak bleef openstaan en via de gebruikelijke weg geen leven meer in te krijgen.
Batterij 10 minuten afkoppelen en nadien weer aan koppelen, er wel opletten dat je een sleuteltje van 10 bvb in je batterijvak of in één van de opbergvakjes in het interieur liggen hebt want als dak niet functioneert kan je uiteraard niet in je koffer. Tot zover de vrije vertaling.
Eigen bedenking, dit werkt waarschijnlijk bij een sturing storing, ik veronderstel dat als één van de vele sensoren niet functioneert deze deze werkwijze niets gaat uithalen. Ik leg in ieder geval een moersleuteltje van 10 mm in men handschoenvak...............daar is er nog net plaats voor