.
;
SLK & SLC Community

HOME IMPRESSUM Datenschutz @ Administratoren Wir über uns Nederlands Forum MBSLK-Foren


mbslk.de ... The SLK-CommunityVäth
mbslk.de ... The SLK-CommunityVÄTH - Give your car Wings

mbslk.de ... The SLK-CommunityCommunity
mbslk.de ... The SLK-CommunityStammtische
Veranstaltungen
Veranstaltungsfotos
SLK-Bilder
Bilder hochladen
User-Suche
Fahrer-Verzeichnis
Community-Check
Erlebnisberichte
FAQ

mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldt
mbslk.de ... The SLK-CommunityPetzoldts-Fahrzeugpflege

mbslk.de ... The SLK-CommunityFreiwilliger Kostenbeitrag
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de fördern

mbslk.de ... The SLK-CommunityMotointegrator
mbslk.de ... The SLK-CommunityMotorintegrator

mbslk.de ... The SLK-CommunityKommunikation
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-FOREN MBSLK.de Foren

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R170
mbslk.de ... The SLK-Community1996 - 2004
Baureihe R170

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R171
mbslk.de ... The SLK-Community2004 - 2011
Baureihe R171

mbslk.de ... The SLK-CommunityBaureihe R172
mbslk.de ... The SLK-Community2011 - 2020
Baureihe R172

mbslk.de ... The SLK-CommunityAlle SLK Baureihen
mbslk.de ... The SLK-CommunitySLK Geschichte

mbslk.de ... The SLK-CommunityMarktplatz
mbslk.de ... The SLK-CommunityMBSLK.de-Kollektion
MBSLK.de Kollektion
Kleinanzeigen
Sonderkonditionen
Bücher

mbslk.de ... The SLK-CommunityLinkblock
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-CommunityService & Tipps
mbslk.de ... The SLK-CommunityHotel und Gastro
Werkstatt-Tipps
Reifenservice
Werkstattkosten
KfZ-Kosten-Rechner
Felgenkalkulator
Link-Tipps
Downloads
MBSLK.de-Statistik
Newsletterarchiv




Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum

MBSLK.de-Foren-Suche:
 
In ein anderes Forum wechseln:






zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum 
Nederlands Forum » » Thema: Verbruik 230 automaat t.o.v. handbak
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 16.10.2004 um 12:46 Uhr   
Beste SLK-clubgenoten,

Bij het doorspitten van de handleiding van mijn SLK viel het me destijds al op dat het opgegeven verbruik van de 230 automaat enigszins lager ligt dan dat van de handgeschakelde versie. Toch vreemd, een automaat wordt toch meestal geacht méér brandstof te verbruiken.
Kortgeleden las ik echter op het Duitse forum een thread over het verschil in verbruik tussen deze twee versies, waarin de Duitsers juist aangaven dat de automaat zo’n liter per 100 km méér verbruikt . Maar ook daar merkte één van hen op dat de handleiding het omgekeerde opgeeft. Niemand ging daar echter op in, blijkbaar dachten ze dat het een fout in het boekje betrof of namen ze niet de moeite om hun eigen vooroordeel te controleren.
Het lijkt me toch vreemd dat het in zowel de Nederlandse als in de Duitse handleiding fout zou staan aangegeven. Dus stel dat het wel klopt wat daar staat! Zou het kunnen? Dit fascineert mij, ik weet wel ongeveer hoe een automaat werkt, waarbij onder andere geldt: hoe hoger de toerentallen, hoe hoger het transmissieverlies. Ik kan mij voorstellen dat Mercedes bij het vaststellen van het verbruik niet op maximale toerentallen heeft getest, en dat de automaat van de 230 juist bij lagere toerentallen heel sterk is, waardoor Mercedes er in is geslaagd bij die toerentallen een hoger vermogen uit de motor te peuteren en waardoor dus bepaalde snelheden met lagere toerentallen zouden kunnen worden bereikt. Maar dat is gissen hoor, ik ben geen techneut, ik ben slechts meer dan gemiddeld geïnteresseerd. Onder jullie zitten vast wel techneuten die er meer verstand van hebben en die mij zouden willen uitleggen hoe één en ander nou in elkaar zit en wie er nou gelijk heeft.

Ik ben overigens verre van ontevreden over het verbruik van de 230 automaat: ik rijd gemiddeld zo’n 1:10 met veel stads- en fileverkeer en ik rij echt niet truttig, integendeel, mijn SLK kent eigenlijk maar de meest linker rijstroken

Groetjes,
Joke


--
Sinds 10-07-2004 gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout (holz), airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   road-ster

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 16.10.2004 um 20:38 Uhr   
Joke schijft;

......... waardoor Mercedes er in is geslaagd bij die toerentallen een hoger vermogen uit de motor te peuteren en waardoor dus bepaalde snelheden met lagere toerentallen zouden kunnen worden bereikt.

Sorry Joke, het koppel van een motor bepaalt hoe elastisch deze is d.w.z. de motor pakt bij lage toeren in een hoge versnelling goed op.
groetjes,

richard

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an road-ster    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:














Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 17.10.2004 um 11:39 Uhr   
Zie je wel, ik zei toch dat ik geen techneut ben maar wel een levendige fantasie heb over hoe en waardoor één en ander veroorzaakt zou kunnen worden

Maar leg dan nu ook de rest van het verhaal maar eens uit Richard!
Bin gespannt ,

Joke

--
Sinds 10-07-2004 gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout (holz), airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   road-ster

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 17.10.2004 um 19:14 Uhr   
Joke schijft;

Maar leg dan nu ook de rest van het verhaal maar eens uit Richard!
Bin gespannt ,

Joke

Oke Joke, luister en huiver!!

De energie die vrijkomt bij de arbeidsslag,oefent een kracht uit op de zuiger.
De kracht die de zuiger op de krukas uitoefent wordt moment genoemd,waarbij meerdere momenten achter elkaar het motorkoppel wordt genoemd.
Een toename van de cilinderinhoud zorgt voor een toename v/h draaimoment.
De lengte van de kruk van de krukas,deze werkt als een hefboom,heeft hetzelfde effekt.
De fabrikant zal altijd een ideale verhouding nastreven.
Vermogen is de in een bepaalde tijd verrichte arbeidsprestatie,waarbij hoe hoger het toerental hoe hoger het vermogen.
Hier zit uiteraard een grens aan.
Dus om het motorkoppel van een auto optimaal te gebruiken,moet je schakelen op het maximale koppel dat voor het maximale toerental ligt.

Is je vraag hiermee voldoende beantwoord?
groetjes,

richard.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an road-ster    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forendoppeldoktor
Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
 Geschrieben am 17.10.2004 um 21:35 Uhr   
Ja hoor Richard, jij bent voor mij een ware techneut . Het is altijd goed dergelijke theorie weer even helder op een rijtje te hebben.

Maar mijn vraag ging verder hè: kan het zo zijn dat 230 automaat zuiniger is dan de handbak, en hoe komt dat dan? Normaal gesproken is het toch andersom?

Ik hoor het wel,
groetjes Joke

--
Sinds 10-07-2004 gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteinrot, automaat, leer, hout (holz), airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Cabrio-fan    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   road-ster

Schreiberlevel:
Forenritter
Forenritter
Beiträge: 3922
User seit 16.05.2004
geprüftes Mitglied
 Geschrieben am 17.10.2004 um 22:42 Uhr   
Maar mijn vraag ging verder hè: kan het zo zijn dat 230 automaat zuiniger is dan de handbak, en hoe komt dat dan? Normaal gesproken is het toch andersom?

Ik hoor het wel,
groetjes Joke

Hmmm,geen eenvoudige vraag!!
Het kan zijn dat de tandwieloverbrengingen en de eindreductie v/d bak zo zijn gekozen,dat op basis van het beschikbare koppel,het toerental kon worden verlaagd.
Dit wordt ook toegepast als men kiest voor de stand w/s , d.w.z. de bak schakeld bij een lager toerental eerder over naar de volgende versnelling.
groetjes,

richard.

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an road-ster    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:

User existiert nicht mehr bei MBSLK.de
 Geschrieben am 18.10.2004 um 07:40 Uhr   


road-ster schrieb:

Maar mijn vraag ging verder hè: kan het zo zijn dat 230 automaat zuiniger is dan de handbak, en hoe komt dat dan? Normaal gesproken is het toch andersom?

Ik hoor het wel,
groetjes Joke

quote]
...,

Een automaat is in gebruik nooit zuiniger dan een handbak.
De verbruiks-cijfers worden altijd gemeten onder ideale omstandigheden bv bij 50km per uur gemiddeld waarbij de automaat misschien al in een hogere versnelling staat ( ideale koppel ) en de handbak in de derde versnelling gemeten word.
Een automatische versnellingsbak heeft een grotere inwendige weerstand ( meer onderdelen )dan een handgeschakelde vandaar dat het vermogensverlies ( lees verbruik ) aan de krukas groter is.
Een fabrikant is altijd alles aan gelegen om het verbruik zo laag mogelijk te houden daarom hebben de moderne automaten bij een hogere versnelling meestal ook al een vaste verbinding maar de inwendige weerstand blijft.
De techniek gaat steeds verder dus het verbruik zal steeds dichter bij elkaar komen te liggen maar in de praktijk duurt het nog wel even.

Greatings Hans



--
Verwacht op 10-01-2005 een SLK350 Cubaniet met zwarte bekleding en natuurlijk handgeschakeld ( veel mooier geluid )

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE

   robh

Schreiberlevel:
Forenvorschüler
Forenvorschüler
Beiträge: 13
User seit 26.11.2003
 Geschrieben am 18.10.2004 um 09:01 Uhr   
De stelling "Een automaat is in gebruik nooit zuiniger dan een handbak" lijkt me niet (meer) correct. Even een blik op de verbruikscijfers van de R171 350 automaat versus de handgeschakelde en je bent weer bij.

Groeten Rob

--

Per 4/2/2005 een SLK 350 automaat + stuurwielschakeling, zwart, alpacagrijs, command + HK sound, par. stuurbekrachtiging, afst. bed. dak

KAN NIE WACHTE!!!!

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an robh    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Affiliate-Anzeigen:







Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forensextaner
Forensextaner
Beiträge: 54
User seit 27.10.2004
 Geschrieben am 08.11.2004 um 22:26 Uhr   
ben bezitter van een 320 handbak verbruik 10 liter
mijn schoonvader heeft een 350 7 bak automaat, die zou
volgens fabrieksopgave zuiniger moeten zijn als mijn 320.
verbruikt toch duidelijk meer zo 11,5 liter
zo zie je maar weer dat de fabrieksopgave niet altijd klopt

groeten:dick

 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an ultraprime    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen
Beitrag von:
... ist OFFLINE


Schreiberlevel:
Forenvorschüler
Forenvorschüler
Beiträge: 10
User seit 21.08.2003
 Geschrieben am 09.11.2004 um 18:51 Uhr   
In een vorig bericht werd het volgende geschreven:

"De verbruiks-cijfers worden altijd gemeten onder ideale omstandigheden bv bij 50km per uur gemiddeld waarbij de automaat misschien al in een hogere versnelling staat ( ideale koppel ) en de handbak in de derde versnelling gemeten word."

Voor zover ik mij het juist herinner van tijdens mijn studies, wordt om het verbruikscijfer te bepalen de wagen onderworpen aan een welbepaalde cyclus, die voor iedereen vastligt. Dit wordt klaar en duidelijk beschreven in de desbetreffende norm.

Een cyclus is bijvoorbeeld: 1 km aan 30 km/uur, 5 km aan 50 km/uur, 50 km aan 120 km/uur, 10 km aan 50 km/uur.

De cyclus probeert zo veel mogelijk de realiteit van de gemiddelde gebruiker te bepalen. Maar let wel op, de cyclus gebeurt niet op de weg, maar op een testbank, waardoor de cijfers in principe het opgegeven verbruik is lager ligt dan in realiteit.

Het feit dat je zelf meer of minder verbruikt dan de opgegeven cijfers, kan verscheidene redenen hebben. Eerst en vooral is er je rijstijl, maar wat een belangrijkere rol speelt is jouw effectieve cyclus. Als je veel op de snelweg rijdt,
dan kan je verbruik lager liggen, dan de opgegeven cijfers.

Veel uitleg, maar dit verklaat nog niet waarom een automaat minder zou verbruiken dan een manueel.




 Antworten    Antworten mit Zitat  

  E-Mail an Hiems    Bobby Moderatoren-Team informieren    Themen-Abo Themen-Abo bestellen

zur Foren-Übersicht » » zur Seite Nederlands Forum
mbslk.de ... The SLK-CommunityWindschott DESIGN
mbslk.de ... The SLK-CommunityCAR GLAS DESIGN

mbslk.de ... The SLK-Community

Username


Passwort




NEUER USER
Passwort vergessen?

mbslk.de ... The SLK-CommunityWer ist online?
mbslk.de ... The SLK-CommunityAnonym  :895
Mitglieder:    8
Im Chat  :    0


mbslk.de ... The SLK-CommunityXCar-Style
mbslk.de ... The SLK-CommunityXcar-style

mbslk.de ... The SLK-CommunityBesuch Nummer
mbslk.de ... The SLK-Community27.361.889

mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz
mbslk.de ... The SLK-Communityder Schwarz

mbslk.de ... The SLK-CommunityGoogle@MBSLK
mbslk.de ... The SLK-Community

mbslk.de ... The SLK-Community
mbslk.de ... The SLK-Community
Umfrage
Magst Du Spargel?

Ja
Nein

Zum Abstimmen bitte einloggen ...

Umfrage-Ergebnisse
Andere Umfragen

mbslk.de ... The SLK-Communityaffil_r_u
mbslk.de ... The SLK-Community
<

mbslk.de ... The SLK-Communitygoogle 160
mbslk.de ... The SLK-Community

  BreNet GmbH - Ihr zuverlässiger Partner für Webhosting, Domains und Webspace in Bremen


© 1999-2024 Sven Kamm
MBSLK ist gemäß Urkunde Nr. 30 2015 204 974 eingetragene Marke von Sven Kamm